آخرین خبرها

مديريت وزارتخانه هاي استراتژيك به نظاميان سپرده مي شود

۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

در ميان ۲۱ وزير پيشنهادي دولت دهم به مجلس شوراي اسلامي ۸ تن از وزراي پيشنهادي داراي سابقه نظامي، مسئوليت هاي مهم در وزارت دفاع و يا سابقه امنيتي هستند.

حجت الاسلام حيدر مصلحي وزير پيشنهادي اطلاعات، احمد وحيدي وزير پيشنهادي دفاع، و محمد نجار وزير پيشنهادي كشور از وزراي پيشنهادي هستند كه داراي سابقه فرماندهي ارشد در سپاه پاسداران هستند.
مسعود ميركاظمي، فاطمه آجرلو، علي اكبر محرابيان، سيد محمد حسيني، كامران دانشجو و مرتضي بختياري نيز ۵ وزير پيشنهادي هستند كه در رده هاي مياني نهادهاي نظامي و امنيتي به فعاليت اشتغال داشته اند.
حجت الاسلام حيدر مصلحي وزير پيشنهادي اطلاعات ۵۲ ساله متولد شهرضاي اصفهان، از سال ۱۳۶۱ به ترتيب سمت هايي چون مسئول عقيدتي - سياسي كميته انقلاب اسلامي تهران"، "مسئول سياسي نمايندگي آيت الله خميني در قرارگاه كربلا و قرارگاه خاتم سپاه پاسداران داشته است. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ نيز به دنبال تفكيك سپاه پاسداران به ۳ نيروي زميني، هوايي و دريايي آقاي مصلحي ابتدا به ترتيب به عنوان نماينده ولي فقيه در نيروي زميني سپاه تهران و پس از آن به همين سمت در نيروي هوايي سپاه تهران و بسيج پايتخت منصوب شده است.
او از سال ۸۵ تاكنون نيز در سمت نمايندگي ولي فقيه در سازمان حج و اوقاف به فعاليت مشغول بوده است. حجت الاسلام مصلحي درباره سوابق نظامي و امنيتي خود بر ارتباط نزديك با حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران تاكيد دارد.
سرتيپ محمد نجار وزير دفاع فعلي و وزير پيشنهادي براي وزارت كشور دولت دهم نيز از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است. آقاي نجار از اواخر سال ۱۳۵۷ به عضويت سپاه در آمد و در سال ۶۱ به رياست تعاون كل سپاه رسيد. او همچنين مدتي در ستاد فرماندهي كل و ستاد مركزي سپاه پاسداران مسئول ارزشيابي استان سيستان و بلوچستان بود.
قائم مقامي گروه جنگ افزار وزارت سپاه، رياست گروه صنايع تسليحاتي ساصد، و معاونت اجرائي سازمان صنايع دفاع در گروه صنايع تسليحاتي و مهمات‌سازي ساصد از سال ۶۵ تا ۸۶ كه به وزارت دفاع دولت نهم رسيد، از ديگر فعاليت هاي نظامي سرتيپ محمد نجار وزير پيشنهادي براي وزارت كشور است.
سرتيپ پاسدار احمد وحيدي جانشين فعلي وزير دفاع و وزير پيشنهادي براي وزارت دفاع در دولت دهم شايد مشهورترين چهره نظامي دولت آينده نيز به شمار مي آيد. خبرگزاري فارس از آقاي وحيدي به عنوان يكي از "چهره‌هاي دفاعي و امنيتي كشور" نام برده كه "نقش مؤثري در تاسيس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مديريت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در كارنامه وي وجود دارد."
او از نخستين سال هاي پس از انقلاب به عضويت سپاه پاسداران در آمد و سمت هايي چون فرمانده اطلاعات سپاه، فرمانده نيروي قدس شاخه برون مرزي سپاه پاسداران را در سال هاي متمادي بر عهده داشته است.
حسن فيروز آبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح به خبرگزاري رسمي ايرنا گفت كه سه وزير پيشنهادي براي وزارتخانه هاي اطلاعات، كشور و دفاع مورد تائيد فرماندهان نظامي هستند.
سرتيپ وحيدي در دوره وزارت علي شمخاني به عنوان معاون طرح و برنامه وزارت دفاع منصوب شد و در دولت اول محمود احمدي نژاد با حكم وي به عنوان نماينده نيروهاي مسلح در تدوين برنامه پنجم منصوب شد. احمد وحيدي در چند سال گذشته رياست كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده داشته و همزمان قائم مقام وزير دفاع در دولت نهم نيز بوده است.
صدور اعلان قرمز و حكم جلب بين المللي از سوي پليس بين الملل اينترپل در نوامبر سال ۲۰۰۷ براي سرتيپ احمد وحيدي در جريان پرونده انفجار مركز يهوديان در بوئنوس آيرس پايتخت آرژانتين به عنوان فرمانده وقت نيروي قدس و به اتهام دخالت در اين بمبگذاري در كنار علي فلاحيان وزير اطلاعات وقت، محسن رضايي فرمانده وقت سپاه پاسداران و دو ديپلمات ديگر و عماد مغنيه از رهبران حزب الله لبنان كه اوايل سال 2008 در انفجار بمبي در سوريه كشته شد، براي وزير پيشنهادي دفاع در روزهاي اخير شهرتي بين المللي به دنبال داشته است.
مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني دولت نهم و وزير پيشنهادي براي وزارت نفت در دولت دهم نيز از وزرايي است كه سابقه فعاليت در سپاه پاسداران را دارد. آقاي ميركاظمي تا پيش از انتصاب به وزارت بازرگاني رئيس مركز مطالعات بنيادي سپاه پاسداران بود و از سال ۱۳۶۰ تا ۶۷ نيز رياست برنامه ريزي پشتيباني فني جنگ را بر عهده داشت.
معاونت پژوهش دانشكده فني و مهندسي دانشگاه امام حسين وابسته به سپاه از سال ۷۲ تا ۷۵، و قائم مقام رياست دانشكده فني دانشگاه امام حسين در سال هاي ۷۵ تا ۷۶، مديرعامل سازمان اتكا وزارت دفاع، مشاور وزير دفاع در دوره وزارت علي شمخاني، و رئيس مركز مطالعات لجستيكي از ديگر سمت هاي نظامي وزير پيشنهادي نفت است. فاطمه آجرلو نماينده فعلي مجلس شوراي اسلامي و وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي نيز تا پيش از نمايندگي مجلس مسئول بسيج دانشجويي خواهران استان تهران بود.
او كه در زمان انقلاب ۱۳ سال داشت در سال هاي نوجواني به عنوان پرستار به سپاه پاسداران پيوست و در جواني به عضويت اين نهاد نظامي در آمد. فاطمه آجرلو بنا بر زندگي نامه خودنوشت اش مراتب ترقي در سپاه پاسداران را با انتصاب به عنوان مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد كرج طي كرده و به عنوان رياست بسيج دانشجويي استان تهران رسيده است.
علي اكبر محرابيان وزير ۴۰ ساله صنايع و معادن در اواخر دولت نهم كه براي انتصاب در همين سمت در دولت دهم به مجلس معرفي شده نيز از خود به عنوان «رزمنده دوران دفاع مقدس و بسيجي فعال» ياد كرده و در زندگي نامه اش آخرين سمت خود در نهادهاي نظامي را «عضو شوراي فرماندهي بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت ايران» اعلام كرده است.
سيد محمد حسيني وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي علاوه بر عضويت در جهاد سازندگي و سپاه پاسداران به گفته خودش در عمليات هايي چون «شكست حصر آبادان، بيت المقدس، رمضان، والفجر ۳، خيبر، بدر، كربلايي ۴ و مرصاد» را دارد.
كامران دانشجو وزير پيشنهادي براي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري نيز تا پيش انتصاب به استانداري تهران و پس از آن جانشيني وزير كشور در دولت نهم، سابقه فعاليت در وزارت دفاع را در كارنامه خود ثبت كرده است. رئيس مركز تحقيقات فناوري هاي نوين وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح آخرين سمت آقاي دانشجو تا قبل از استانداري تهران بود.
براي اولين بار است كه مديريت وزارت نفت به يكي از نظاميان سابق سپرده مي شود، كاري كه آقاي احمدي نژاد چهارسال پيش نيز قصد داشت با معرفي صادق محصولي به عنوان وزير پيشنهادي نفت به انجام برساند اما با مخالفت مجلس هفتم ناكام ماند.
سيد مرتضي بختياري وزير پيشنهادي دادگستري نيز از جمله وزراي دولت نهم است كه در گذشته داراي سوابق قضائي و امنيتي بوده است.آقاي بختياري كه ۵۷ سال دارد هم اكنون استاندار اصفهان است اما سابقه مديركلي دادگستري در استان هاي خراسان و فارس را دارد، و سال ها رياست سازمان زندان ها و اقدامات تاميني را بر عهده داشته است.
در ميان وزراي معرفي شده براي دولت نهم نيز ۹ وزير پيشنهادي سابقه عضويت در نهادهاي نظامي و از جمله سپاه پاسداران را داشتند. محمدحسين صفارهرندي، داود دانش‏جعفري، محمدنجار، سيد محمد جهرمي، مسعود ميركاظمي، پرويز فتاح، عليرضا طهماسبي هفت وزير دولت نهم بودند كه سابقه عضويت و مسئوليت هايي در سپاه پاسداران را داشتند.
غلامحسين محسني اژه اي وزير اطلاعات و مصطفي پور محمدي وزير كشور در ابتداي تشكيل دولت نهم دو چهره امنيتي و اطلاعاتي كابينه نهم بودند كه هيچ يك دوره وزارت خود را با پايان نبرده و هر دو از وزارت بركنار شدند. در اواخر عمر دولت نهم نيز صادق محصولي از فرماندهان ارشد سپاه به سمت وزارت كشور منصوب شد اما اكنون او در فهرست ۲۱ وزير پيشنهادي كابينه دهم جايي ندارد. چنانكه به جز مسعود ميركاظمي و محمد نجار ساير وزرايي كه سابقه نظامي داشتند هر يك به طريقي از دولت محمود احمدي نژاد كنار گذاشته شدند.
اگرچه در اغلب دولت هاي پس از انقلاب تعدادي از وزرا سوابق نظامي و امنيتي نيز داشته اند اما معرفي تعدادي قابل توجهي از نظاميان به عنوان وزراي پيشنهاد دولت نهم به مجلس در سال ۸۴ ورود نظاميان به دولت انتقاداتي را نيز برانگيخت.
در همان زمان محمد حجازي فرمانده وقت بسيج با انتقاد از آنچه "جوسازى در باره ورود پاسداران به دولت" ناميد، گفت "بسيارى از مسؤولين نظام سابقه پاسدارى دارند و اين مسأله چيز جديدى نيست". او افزود كه "سپاه به مركزى براى تربيت كادرهاى ارزشمند و توانمند نظام تبديل شده است".
در روزهاي اخير نيز حسن فيروز آبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح به خبرگزاري رسمي ايرنا گفت كه سه وزير پيشنهادي براي وزارتخانه هاي اطلاعات، كشور و دفاع مورد تائيد فرماندهان نظامي هستند. رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح كه بارها حمايت خود از آقاي احمدي نژاد را اعلام كرده درباره ساير وزراي پيشنهادي اظهار نظر نكرد اما همين تائيد نيز مي تواند بيانگر تلاش آقاي احمدي نژاد براي جلب نظر فرماندهان ارشد نظامي باشد.
در اين ميان براي اولين بار است كه مديريت وزارت نفت به يكي از نظاميان سابق سپرده مي شود، كاري كه آقاي احمدي نژاد چهارسال پيش نيز قصد داشت با معرفي صادق محصولي به عنوان وزير پيشنهادي نفت به انجام برساند اما با مخالفت مجلس هفتم با وزارت آقاي محصولي، ناتمام ماند.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

2 نظرات ::

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.

طراحی شده توسط ندای ایران زمین