آخرین خبرها

انتقاد شدید مخالفان، دفاع‌ ضعیف‌ موافقان

۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

نسرین وزیری:شاید احمدی‌نژاد انتظار نداشت که در نخستین روز از بررسی کابینه‌اش با چنین هجمه‌ای از سوی نمایندگان منتقد و مخالف رو‌به‌رو شود. مخالفتی که با انتقاد به عدم ارائه برنامه دولت دهم پیش از سخنان وی در جلسه دیروز آغاز شد. در این جلسه شش بار نسبت به این موضوع تذکر داده شد و حتی داریوش قنبری خواستار تعویق در بررسی کابینه تا زمان ارائه این برنامه شد. درخواستی که اگرچه با موافقت رئیس مجلس روبه‌رو نشد اما هربار علی لاریجانی این تذکرات را تأیید کرد و از رئیس‌جمهور خواست تا در سخنانش نسبت به این مسئله توضیح دهد. محمود احمدی‌نژاد اگرچه در نوبت سخنرانی صبحگاهیش بی‌اعتنا به این تذکرات از کنار آن گذشت اما در نهایت در سخنرانی بعد از ظهر ناگزیر از آن شد که به استناد استعلام از اداره کل قوانین بگوید: تاکنون فقط دولت‌های پنجم و نهم برنامه مستقل ارائه داده‌اند. در دوره قبل هم من داوطلبانه برنامه دادم وقتی هنوز دولتی شکل نگرفته چگونه برنامه بدهیم؟
فارغ از این تذکرات که پاسخی شگفت یافت، ترکیب مخالفان و موافقان با کابینه دهم حائز توجه بود. در حالیکه ژنرال‌های اصولگرای مجلس به مصاف با کابینه پیشنهادی احمدی‌نژاد رفتند، حامیان پرنفوذ دولت در مجلس سکوت اختیار کردند. چه آنکه در غیاب چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب مجلس، باهنر، توکلی و مطهری انتقادات تندی را نسبت به کابینه و شخص احمدی‌نژاد مطرح کردند که البته از جانب رئیس‌جمهور بی‌پاسخ نماند. اما در میان موافقان کابینه، تنها مرتضی آقاتهرانی از چهره‌های شاخص فراکسیون انقلاب وارد عرصه شد و نمایندگانی همچون حسینیان و زارعی موضع‌گیری نکردند و حداکثر فعالیت رسایی نیز به ارائه چند تذکر، محدود شد. هرچه مخالفان کابینه بر عدم کارآمدی وزرای معرفی شده تأکید داشته و از عدم تخصص و تجربه مرتبط وزرای انتقاد می‌کردند؛ موافقان در عوض به لزوم همگرایی وزرا با رئیس‌جمهور تأکید می‌کردند.
البته نمایندگان اصولگرای منتقد دولت اصرار داشتند که مخالفتشان به منزله مقابله با دولت دهم نیست. کما اینکه باهنر از اشکال آیین‌نامه سخن گفت که بخش خاکستری ندارد و تنها می‌توان مخالف یا موافق با موضوعی بود. او اگرچه کوشید با بیان اینکه به برخی وزرای دولت رأی‌اعتماد می‌دهد، از تلخی کلامش بکاهد اما باز هم مورد غضب نمایندگان حامی دولت (ستار هدایت‌خواه، احمدرضا دستغیب، هادی قوامی و کریم شهرزاد) مواجه شد و سخنانش با چندین تذکر قطع گردید. تذکراتی که معتقد بودند او از اصل موضوع که بررسی کابینه و برنامه دولت باشد خارج شده است. اما لاریجانی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور برنامه‌ای به مجلس نفرستاده که بتوان آن را نقد کرد این تذکرات را نپذیرفت. علی مطهری و احمد توکلی هم از گزند این تذکرات در امان نماندند اما باز هم حمایت رئیس مجلس شامل حال آنها شد که اعتراض دوباره نمایندگان معترض را به دنبال داشت. همچنانکه محمدعلی بزرگواری نماینده کهکیلویه به لاریجانی با طعنه گفت: شما هنگام نطق مطهری جلسه را چنان ساکت نگه داشتید که همه توجه کنند اما هنگام نطق موافقان نظم جلسه رعایت نمی‌شود!
جلسه صبح دیروز با نطق‌های مخالف پر چالش نمایندگان و جلسه عصر هم با پاسخ‌های جانانه احمدی‌نژاد نشان از مواجهه‌ای دیگر میان مجلس و دولت بود. هرچند رئیس مجلس در ابتدای جلسه ابراز امیدواری کرد که در بررسی کابینه، با نگاهی عمیق و دوستانه، همه نمایندگان و همه مهمانان دولت با متانت و بردباری به مطالب یکدیگر توجه کرده و بحث‌ها شکل واکاوی برادرانه داشته باشد.
البته احمدی‌نژاد هم علی‌رغم تمامی انتقادات نمایندگان، در پایان جلسه دیروز با بیان اینکه «ما مخلص شما هستیم»، خطاب به نمایندگان گفت: این حق شماست که بحث و گفت‌وگو کنید. هرچند وزیر از مجلس بیرون آمدند ما دولت را تشکیل می‌دهیم. البته او با بیان اینکه «دولتی کامل و قوی» ضرورت امروز کشور است، بار دیگر از نمایندگان خواست تا به تمامی وزرای معرفی شده رأی اعتماد دهند و گفت: باور کنید این وزرا هم وزرای خوبی هستند. آدم‌های مؤمن، مردمی و انقلابی هستند. او خطاب به «همه‌ دنیا» ادامه داد: بدانید در جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور، دولت، مجلس، قوا، ملت همه در یک سنگر واحدند و در برابر همه‌ توطئه‌های دشمن می‌ایستند و در این دوره لااقل هیچ‌کس پیدا نمی‌شود که از اصول و آرمان‌ها سر سوزنی عقب‌نشینی کند.

در این جدول​ نظرات مخالفان کابینه دهم، پاسخ​های رئیس​جمهور به مخالفان و مواضع موافقان کابینه دهم را بخوانید.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات ::

طراحی شده توسط ندای ایران زمین