آخرین خبرها

پیشنهاد احمدی نژاد برای نشستن بر سر یک میز با اوباما

۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

رئیس جمهوری ایران پیشنهاد کرده است که مذاکرات کشورش با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، تا سطح سران ادامه یابد.
محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) در حاشیه جلسه هیأت دولت ایران به خبرنگاران گفت که برای مذاکره با کشورهای گروه ۱+۵ ساختاری پیشنهاد کرده که در آن "مجمع سران" نیز پیش بینی شده است.
او گفت که در این پیشنهاد سه کمیته تخصصی در نظر گرفته شده که مصوبات خود را به "شورای نمایندگان" کشورها ارجاع می دهند و تصمیماتی که در این شورا مورد توافق قرار گیرد، نهایتا در مجمع سران بررسی خواهد شد.
گروه ۱+۵ شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت به همراه آلمان است.
این نخستین بار پس از قطع روابط ایران و آمریکا در فروردین ماه سال ۱۳۵۹(آوریل ۱۹۸۰) است که یک مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی، آمادگی خود را برای نشستن بر سر میز "مذاکره" با یک رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند.
آقای احمدی نژاد حدود سه سال پیش به جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا پیشنهاد کرده بود که در یک "مناظره" با او شرکت کند، اما در آن زمان صحبتی از "مذاکره" نکرده بود.
'مذاکرات طولانی'
رئیس جمهوری ایران پیشنهاد تازه خود را در آستانه آغاز دور جدید گفت و گوهای کشورش با گروه ۱+۵ که قرار است روز پنجشنبه ۹ مهر (اول اکتبر) آغاز شود مطرح کرده است.
او گفته است که ایران آماده مذاکراتی "طولانی"، "هدفمند" و "سازنده" است.
این در حالی است که سران آمریکا، بریتانیا و فرانسه اخیرا اعلام کرده اند که انتظار پاسخی صریح و "فوری" از ایران دارند.
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفت که اگر ایران تا ماه دسامبر (۱۰ آذر) به خواسته های شورای امنیت (که توقف غنی سازی اورانیوم یکی از آنها است) عمل نکند، با تحریم هایی سختگیرانه تر مواجه خواهد شد.
اما آقای احمدی نژاد می گوید که حکومت ایران خود را برای "هر شرایطی" آماده کرده است.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اخیرا بار دیگر تأکید کرد که این کشور غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند و حاضر نیست بر سر این حق گفت و گو کند.
ایران می گوید در دور تازه گفت و گوها با گروه ۱+۵، در مورد مجموعه پیشنهادهایی که مدتی قبل به این کشورها داده است گفت و گو خواهد کرد.
این پیشنهادها شامل توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران نمی شود.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات ::

طراحی شده توسط ندای ایران زمین