مرتضی نبوی: باید به معترضان نتیجه انتخابات فرصت اظهار نظر داده شود
۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه
مرتضی نبوی در رابطه با انتخابات دهم و وقایع بعد از آن گفت: در این انتخابات با توجه به رقابت سنگینی که وجود داشت دو جریان اصلی کشور که سابقهدار نیز هستند با تمام قوا به صحنه آمدند و به رقابت پرداختند.
به گزارش ایسنا، وی به دو قطبی که در انتخابات دهم ریاست جمهوری شکل گرفت اشاره کرد و افزود: بین دو تن از کاندیداها که رقابت بیشتری بین آنها وجود داشت نوعی دو قطبی به وجود آمد و با مسامحه میشود گفت نوعی تقسیمبندی در جامعه انجام شد؛ چرا که در یک طرف محور اصلی گفتمان احمدینژاد عدالت بود و اکثریتی که در جامعه رای دادند نشان دادند که طرفداران عدالت هستند و از طرف دیگر آقای موسوی بود که به نظر مساله آزادی محور اصلی تاکید او بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: پدیدهی دیگری که در این انتخابات شاهد آن بودیم این بود که برای اولین بار کسی که رای آورد رایش در تهران 300 هزار کمتر از رای رقیبش بود. بدین ترتیب که رای آقای موسوی 300 هزار در تهران بیشتر بود.
وی به اعتراضات بعد از انتخابات در مورد نتیجه انتخابات اشاره کرد و گفت: زمینهسازی این اعتراضات از قبل انجام شده بود مبنی بر اینکه تقلب در انتخابات صورت خواهد گرفت و کمیته صیانت از آرا نیز تشکیل شده بود و وقتی که هنوز نتیجه آرا معلوم نشده بود اعتراضات شروع شد.
وی بیان کرد: بعد از مدتی شاهد پدیدهای بودیم که خود را در مناسبتهای مختلف نشان میداد. مثلا وقتی آقای هاشمی برای نماز جمعه آمدند این گروه که به تازگی هویت پیدا کردند به صحنه آمدند و در روز قدس نیز خودنمایی کردند. البته باید گفت که این گروه جزو قسمتی از طبقه متوسط جدید کشور هستند که از تحصیلکردگان میباشند و برای خود فرهنگی متفاوت با فرهنگ جمهوری اسلامی و انقلاب انتخاب کردهاند که تحت تاثیر علوم انسانی غربی و رسانههای غرب است و این موضوع در رسانههایشان نیز تجلی پیدا کرده است. مانند جمهوری ایرانی و نه غزه، نه لبنان که تظاهر سیاسی این پدیده هستند. در حالی که میتوان گفت این پدیده بیشتر فرهنگی ـ اجتماعی است.
وی افزود: قسمت قابل توجهی از آرای موسوی "نه" به احمدی نژاد بود و افراد زیادی از آنها پایبند به انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و در واقع انتقاد شدید یا مخالفت با احمدی نژاد داشتند که به موسوی رای دادند و با حوادث پس از انتخابات تجزیه و تفکیک شدند. همچنین از طرف دیگر ممکن است در سبد رای احمدی نژاد هم عدهای به علت اینکه نگران رای آوردن موسوی بودند به احمدی نژاد رای دادند. پس دو قطبی بین عدالت و آزادی برقرار شد که در جمهوری اسلامی یک دو قطبی تصنعی بود؛ چرا که با جمهوری اسلامی جور در نمیآید که عدالت در مقابل آزادی باشد چون عدالت و آزادی از شعارهای اصلی انقلاب هستند. همچنین در این انتخابات گروهی منتسب به اشرافی گری برخاسته از طبقه حاکم در دولتهای سه دهه گذشته شدند و طرفی که به مخالفت با آن میپرداخت و میخواست دست آنها را از منابع مردم کوتاه کند.
در ادامه این جلسه نبوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه برای جلب اعتماد شبکههای اجتماعی تازه شکل گرفته بعد از انتخابات چه راهکارهایی وجود دارد؟ گفت: معتقدم که نظام باید اول آنها را به رسمیت بشناسد و سعی کند آنها را هدایت کند تا در چارچوب قانونی البته با پیشبینیهای لازم اعتراضات خود را بیان کنند و اگر این جماعت میخواهد به مناسبتی در جایی جمع شود و اعتراضات خود را منعکس کند باید این پیش بینیها انجام شود و البته به آنها تفهیم شود که اظهار نظرشان باید در چارچوبهای قانونی و با مجوز باشد و همچنین منجر به ساختارشکنی، تخریب، آتش زدن و ... نشود.
وی همچنین افزود: در این زمینه احتیاج است تدابیری اندیشیده شود از جمله این که خط قرمزها تعریف شوند و فضایی باز شود که در آن رسانههای خاص، نشریهها، سایتها و برنامههای خاصی از طریق رادیو و تلویزیون برگزار شود که این عده بتوانند نظرات خود را منعکس کنند. همان طور که فعلا مجوزی ندارند اما در مراسم روز قدس شرکت میکنند و شعارهایی را مطرح مینمایند. پس اولین راه حل این است که نظام اقدامی کند تا این حرکتها از چارچوب غیر قانونی خارج شود.
به گزارش ایسنا، وی به دو قطبی که در انتخابات دهم ریاست جمهوری شکل گرفت اشاره کرد و افزود: بین دو تن از کاندیداها که رقابت بیشتری بین آنها وجود داشت نوعی دو قطبی به وجود آمد و با مسامحه میشود گفت نوعی تقسیمبندی در جامعه انجام شد؛ چرا که در یک طرف محور اصلی گفتمان احمدینژاد عدالت بود و اکثریتی که در جامعه رای دادند نشان دادند که طرفداران عدالت هستند و از طرف دیگر آقای موسوی بود که به نظر مساله آزادی محور اصلی تاکید او بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: پدیدهی دیگری که در این انتخابات شاهد آن بودیم این بود که برای اولین بار کسی که رای آورد رایش در تهران 300 هزار کمتر از رای رقیبش بود. بدین ترتیب که رای آقای موسوی 300 هزار در تهران بیشتر بود.
وی به اعتراضات بعد از انتخابات در مورد نتیجه انتخابات اشاره کرد و گفت: زمینهسازی این اعتراضات از قبل انجام شده بود مبنی بر اینکه تقلب در انتخابات صورت خواهد گرفت و کمیته صیانت از آرا نیز تشکیل شده بود و وقتی که هنوز نتیجه آرا معلوم نشده بود اعتراضات شروع شد.
وی بیان کرد: بعد از مدتی شاهد پدیدهای بودیم که خود را در مناسبتهای مختلف نشان میداد. مثلا وقتی آقای هاشمی برای نماز جمعه آمدند این گروه که به تازگی هویت پیدا کردند به صحنه آمدند و در روز قدس نیز خودنمایی کردند. البته باید گفت که این گروه جزو قسمتی از طبقه متوسط جدید کشور هستند که از تحصیلکردگان میباشند و برای خود فرهنگی متفاوت با فرهنگ جمهوری اسلامی و انقلاب انتخاب کردهاند که تحت تاثیر علوم انسانی غربی و رسانههای غرب است و این موضوع در رسانههایشان نیز تجلی پیدا کرده است. مانند جمهوری ایرانی و نه غزه، نه لبنان که تظاهر سیاسی این پدیده هستند. در حالی که میتوان گفت این پدیده بیشتر فرهنگی ـ اجتماعی است.
وی افزود: قسمت قابل توجهی از آرای موسوی "نه" به احمدی نژاد بود و افراد زیادی از آنها پایبند به انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و در واقع انتقاد شدید یا مخالفت با احمدی نژاد داشتند که به موسوی رای دادند و با حوادث پس از انتخابات تجزیه و تفکیک شدند. همچنین از طرف دیگر ممکن است در سبد رای احمدی نژاد هم عدهای به علت اینکه نگران رای آوردن موسوی بودند به احمدی نژاد رای دادند. پس دو قطبی بین عدالت و آزادی برقرار شد که در جمهوری اسلامی یک دو قطبی تصنعی بود؛ چرا که با جمهوری اسلامی جور در نمیآید که عدالت در مقابل آزادی باشد چون عدالت و آزادی از شعارهای اصلی انقلاب هستند. همچنین در این انتخابات گروهی منتسب به اشرافی گری برخاسته از طبقه حاکم در دولتهای سه دهه گذشته شدند و طرفی که به مخالفت با آن میپرداخت و میخواست دست آنها را از منابع مردم کوتاه کند.
در ادامه این جلسه نبوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه برای جلب اعتماد شبکههای اجتماعی تازه شکل گرفته بعد از انتخابات چه راهکارهایی وجود دارد؟ گفت: معتقدم که نظام باید اول آنها را به رسمیت بشناسد و سعی کند آنها را هدایت کند تا در چارچوب قانونی البته با پیشبینیهای لازم اعتراضات خود را بیان کنند و اگر این جماعت میخواهد به مناسبتی در جایی جمع شود و اعتراضات خود را منعکس کند باید این پیش بینیها انجام شود و البته به آنها تفهیم شود که اظهار نظرشان باید در چارچوبهای قانونی و با مجوز باشد و همچنین منجر به ساختارشکنی، تخریب، آتش زدن و ... نشود.
وی همچنین افزود: در این زمینه احتیاج است تدابیری اندیشیده شود از جمله این که خط قرمزها تعریف شوند و فضایی باز شود که در آن رسانههای خاص، نشریهها، سایتها و برنامههای خاصی از طریق رادیو و تلویزیون برگزار شود که این عده بتوانند نظرات خود را منعکس کنند. همان طور که فعلا مجوزی ندارند اما در مراسم روز قدس شرکت میکنند و شعارهایی را مطرح مینمایند. پس اولین راه حل این است که نظام اقدامی کند تا این حرکتها از چارچوب غیر قانونی خارج شود.
ارسال به:
0 نظرات ::
ارسال یک نظر