آخرین خبرها

کلینتون: می‌خواهیم بفهمیم ایران چه می‌خواهد بکند

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش می خواهد بفهمد ایران دقیقا چه کاری می خواهد انجام دهد.
خانم کلینتون این مسئله را در گفتگو با شبکه خبری CNN و در واکنش به تغییرات مورد درخواست ایران در مفاد معامله سوخت هسته ای اعلام کرد.
خانم کلینتون گفت آمریکا در تلاش است دریابد "که آیا این پاسخ اولیه است، پاسخ نهایی است، یا آغاز راهی است که ایرانی ها را به آوسیی که ما می خواهیم می برد."
اظهارات خانم کلینتون همزمان با آن منتشر شده که روزنامه های بریتانیایی به نقل از منابع دیپلماتیک مهمترین جزئیات مربوط به تغییرات مورد درخواست ایران در پیشنهاد معامله سوخت هسته ای را منتشر کرده اند.
کمتر از 24 ساعت پیش اعلام شد آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ ایران به پیشنهادی برای تامین سوخت مورد نیاز یک رآکتور تحقیقاتی این کشور را دریافت کرده است، اما اکنون روزنامه های بریتانیایی به نقل از برخی دیلمات های غربی درباره احتمال پذیرش پیشنهاد تغییر یافته ابراز تردید کرده اند.
روزنامه های فایننشال تایمز، تایمز، گاردین، ایندیپندنت و تلگراف که روزنامه های عمده چاپ لندن محسوب می شوند، همگی خبر داده اند که ایران دو خواسته عمده را مطرح کرده است.
در پیشنهاد سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا به ایران آمده بود که ایران باید حدود دو سوم اورانیوم 3.5 درصد غنی شده خود را برای غنی سازی بیشتر (تا حدود 20 درصد) به روسیه بفرستد، و پس از انتقال اورانیوم 20 درصد به فرانسه، اورانیوم به میله های سوخت تبدیل شده و به ایران بازگشت داده شود.
اکنون به گفته منابعی که این پنج روزنامه از آن ها با عنوان "دیپلمات های آگاه از جزئیات مذاکرات" نام برده اند، ایران اولا خواستار آن شده که انتقال اورانیوم غنی شده ایران به طور تدریجی صورت گیرد و ثانیا انتقال اورانیوم ایران به خارج پس از دریافت اولین محموله سوخت صورت گیرد.
برخی خبرگزاری ها و روزنامه های تایمز و تلگراف هم نقل کرده اند که ایران به هیچ وجه مایل به خروج اورانیوم از کشورش نیست و پیشنهاد کرده اورانیوم را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی غنی تر کند.
آمریکا پیش از اظهار نظر خانم کلینتون هم در واکنشی که از سوی تحلیلگران "محتاطانه" ارزیابی شده، اعلام کرد منتظر دریافت "توضیحات بیشتر درباره پاسخ ایران" است.
اما کارل بیلت، وزیر خارجه سوئد که کشورش ریاست ادواری اتحادیه اروپا را به عهده دارد، در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس اظهار کرد هدف ایران تنها به درازا کشاندن مذاکرات است و گفت: "این همان حقه قدیمی است."
"شطرنج با میمون"
یک منبع دیپلماتیک هم به فایننشال تایمز گفته است: "ایرانی ها می خواهند این مسئله را تبدیل به یک روند مذاکره کنند."
اما این منبع که مانند منابع دیگر روزنامه های بریتانیایی نامش فاش نشده به صراحت گفت پیشنهاد ایران "عقلانی نیست. پاسخ آنها غیرقابل قبول است."
در یکی از بحث برانگیزترین واکنش ها، روزنامه دیلی تلگراف به نقل از "دیپلماتی نزدیک به مذاکرات" درباره مذاکرات هسته ای با ایران نوشته: "مثل این است که با میمون شطرنج بازی کنید. شما آنها را کیش و مات می کنید و آنها مهره شاه را قورت می دهند."
روزنامه تلگراف هم مدعی شده که هیچکدام از سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان "با شرایط جدید ایران موافقت نخواهند کرد."
گاردین واکنش مشابهی را به نقل از یک "دیپلمات اروپایی" منتشر کرده است و خبر داده که در روز جمعه 30 اکتبر (8 آبان) در بروکسل و در جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا پاسخ مشترکی از سوی اتحادیه اروپا به تغییرات مورد درخواست ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این روزنامه با ذکر اینکه بن بست در برنامه هسته ای ایران چهار سال طول کشیده، یادآوری کرده که در روز سه شنبه سوم نوامبر (12 آبان) آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به همراه خاویر سولانا، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا به واشنگتن سفر خواهد کرد تا درباره "گام بعدی" گفتگو کنند.
روزنامه تایمز هم در ذکر اهمیت اخبار منتشر شده درباره شرایط جدید ایران، یادآوری کرده که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش از این پایان سال میلادی جاری را به عنوان مهلت ایران برای همراهی با خواسته های جامعه بین المللی قلمداد کرده بودند و اعلام کرده بودند که پس از آن گزینه تحریم را مد نظر قرار خواهند داد.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات ::

طراحی شده توسط ندای ایران زمین