دولت دهم و روحانيت
۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه
من می گویم اگر دولتی ها حرفی می زنند به دلیل بعضی از روحانیونی است که با دولت ور می روند.. .بعضی مواقع خود روحانیت از بعضی کارها استقبال نمی کند. این دال بر این نیست که می خواهند روحانیت را از قدرت کنار بگذارند.
عصرايران - هومان دوراندیش : اعضاي فراكسيون روحانيون مجلس به زودي عازم قم خواهند شد تا با مراجع تقليد ديدار كنند.محمد علی رضایی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس هشتم و از حامیان سرسخت دولت احمدی نژاد است و به همین دلیل در این مصاحبه حاضر به پذیرش هیچ نقدی بر این دولت در خصوص رابطه اش با روحانیت نشد. او در گفت و گو با عصرايران ، همچنین بر این نکته تاکید کرد که برخي روحانیون خودشان باید احترام خود را نگه دارند. در خبرها آمده بود که هیات رئیسه فراکسیون روحانیون مجلس قرار است با مراجع تقلید دیدار داشته باشد. هدف شما از این دیدارها چیست؟ ما به عنوان فراکسیون روحانیت در مجلس شورای اسلامی، وظیفه خودمان می دانیم که هر چنند وقت یکبار با مراجع عظام دیدار داشته باشیم تا اگر نظر خاصی در مورد مسائل کشور دارند، نظر خودشان را بفرمایند تا ما هم به عنوان روحانیون مجری نظرات آقایان راجع به مسائل اسلامی و شرعی، نحوه تحقق آراء این بزرگواران را در مجلس دنبال کنیم.دیدارهایی از این دست متداول و واجد سابقه است؟بله، ما سال گذشته هم با مراجع و بعضی از بزرگان قم دیدار داشتیم. دیدار امسال ما هم در همان راستا است. یعنی مساله خاصی نداریم. دیدار آتی شما با همه مراجع است؟ مراجع ما همگی محترم اند.پس با آقایان موسوی اردبیلی و صانعی هم دیدار خواهید داشت؟آقای رهبر مسئول فراکسیون روحانیت هستند و ایشان این دیدارها را تنظیم می کند. هنوز مشخص نیست که چه مرجعی به ما وقت دیدار می دهد. من مسئول این امر نیستم. من با آقای صانعی کاری ندارم و ما تا به حال با آقای صانعی دیداری نداشته ایم. ظاهراً آقای مکارم شیرازی، طرحی برای تشکیل هیات نخبگان داخل و خارج مجلس جهت حل مشکلات کشور ارائه کرده اند. شما از محتوای طرح ایشان طلاعی دارید؟نه، متاسفانه من از این طرح اطلاعی ندارم. چرا فراکسیون روحانیون مجلس در برابر توهین به مرجعیت موضع گیری جدی نداشته است؟ شما نمونه ای دارید که به مرجعیت توهین شده باشد؟همین چند روز پیش اقای موسوی اردبیلی از توهین به مرجعیت گله کرده بودند. ایشان خودشان جزو مراجع هستند.البته مرجعیت در تمام دوران تاریخ مورد حمله بوده است. مرجعیت هیچ گاه مصون از حمله مخالفان نبوده است. ولی روحانیت ما یک پایگاه اساسی دارد و این پایگاه را در تمام دوران تاریخ اسلام حفظ کرده است. ما نباید فکر کنیم که کسی به روحانیت بد نمی گوید. زیرا روحانیت استکبارستیز است و با زورگویان مخالف است. در طول تاریخ ما فقط روحانیت بوده که در برابر دیکتاتوری ایستادگی به خرج داده است ... سئوال من این بود که چرا فراکسیون روحانیون مجلس در برابر توهین به روحانیت و مرجعیت موضع گیری جدی ندارد؟اعضای این فراکسیون موضع گیری کرده اند و از این به بعد هم موضع گیری می کنند. شاید نظر شما این است که باید اطلاعیه ای از سوی این فراکسیون صادر می شد. بله، اطلاعیه ای صادر نشده است اما اعضای این فراکسیون در مجلس حرف می زنند و در نطق های خود علیه هتاکان علیه روحانیت بحث می کنند.بخش عمده ای از حمله هایی که الان به روحانیت می شود، از سوی راستگرايان راديكال است. شاید همین امر مانع از موضع گیری جدی شما در این زمینه می شود.نه، من این را قبول ندارم.مگر شما سایت های تندرويي كه مدعي هواداري دولت هم هستند را نگاه نمی کنید؟ چرا؛ ولی به مرجعیت توهین نمی کنند. ممکن است گاهی نظرشان معطوف به یک روحانی باشد که مثلاً گفته است که این دولت مشروعیت ندارد. در مملکتی که ولی امر دارد، آیا کسی می تواند بگوید این دولت مشروعیت ندارد؟ آیا دولتی که حکمش را ولی حاکم تنفیذ کرده است، مشروعیت ندارد؟ وقتی امام خمینی آقای منتظری را رد کرده است، تایید آقای منتظری چه معنایی دارد؟ البته امام مجوز توهین کردن را که صادر نکرده بودند؟بله، توهین کردن به هیچ کس روا نیست.سئوال من این است که شما چرا در قبال توهین به کسانی که حداقل هم صنف شما هستند هیچ واکنشی از خودتان نشان نمی دهید؟درست است ، اما بعضی از آقایان باید احترام خودشان را داشته باشند. ما الان در کشوری زندگی می کنیم که نظام اشلامی در آن مستقر است. اگر کسی بگوید دولتی که حکم رئیس آن را ولی فقیه تنفیذ می کند مشروعیت ندارد، یک عده هم به او جواب می دهند. اما در باب دفاع روحانیون از هم صنفان خود، باید بگویم که اتفاقاً روحانیون حتماً از هم صنفان خودشان دفاع می کنند اما بعضی از این هم صنفان ما باید پاره ای از مسائل را رعایت کنند. اگر یک از روحانی سخن یا عمل ناشایستی صادر شود، سایر روحانیون به او توجهی نخواهند کرد و از او حمایت نمی کنند. خود آنها باید این مسائل را رعایت کنند.سخن من راجع به فضایی است که از سوی راستگرایان افراطی در اطراف روحانیت بوجود آمده است...من این را قبول ندارم. من می گویم اگر دولتی ها حرفی می زنند به دلیل بعضی از روحانیونی است که با دولت ور می روند.گفته مي شود آقای مکارم شیرازی ظاهراً از وضع موجود ناراضی هستند اما چندان به صلاح نمی بینند که اعتراض کنند. زیرا نمی خواهند با همان برخوردی مواجه شوند که آقای صانعی با آن مواجه شده است. نه، این حرف درست نیست. من اصلاًاین حرف را قبول ندارم. آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید است. مرجع تقلید بر خلاف اجتهادش عمل نمی کند. ایشان نظراتی دارند و نظراتشان را به دولت یا مقام معظم رهبری منتقل می کنند. این گونه نیست که ایشان از چیزی پروا داشته باشند.ولی مرجع تقلیدي مانند مرحوم آیت الله بروجردی نيز در مقطعي گفته بود که من بارها به دلیل ملاحظه نظر عوام، سکوت اختیار کردم. این وضعیت در تاریخ مرجعیت سابقه دارد.شما زمان آیت الله بروجردی را با الان مقایسه نکنید. مرجعیت در آن زمان فقط از طرف عوام تحت فشار بود اما الان از طرف عوام و پاره ای از نیروهای تندروي سياسي تحت فشار است.در آن زمان هم این گونه بود. زیرا عوام در اختیار حکومت بودند. ولی الان این طور نیست. الان ما یک حکومت اسلامی داریم. مرجع تقلید به راحتی در جمع مردم حرف می زند. آقای مکارم شیرازی نظراتی دارند و آنها را بیان می کنند. ممکن است انتقادی نسبت به دولت داشته باشند ولی این دلیل نمی شود که ما بگویم ایشان از روی احتياط موضع گیری نمی کند. به هر حال تقیه در فرهنگ سیاسی شیعه، همواره وجود داشته است. تقیه متعلق به هر جایی نیست.حوزه سیاست یکی از موارد کاربرد گسترده تقیه در فرهنگ شیعه بوده است.نه، این جا نمی توان از تقیه سخن گفت.شما قبول دارید که راست راديكال در ایران، روابط حسنه ای با مرجعیت ندارد؟نه، قبول ندارم. در مجموع روابط دولت و مرجعیت را روابط چگونه ارزيابي مي كنيد؟از نظر من مطلوب است.البته در مسائل مذهبی هر کسی دیدگاهش به یک مرجع نزدیک است. یکی از آقای صانعی تقلید می کند و دیگری هم از مرجعی دیگر. طبیعی است که برخی از نظرات رئیس جمهور و دولت نیز با آراء برخی از مراجع همسو نباشد.جان کلام منتقدان دولت این است که احمدی نژاد نظرات خودش را دارد و مراجع نیز به ایشان معترض اند اما احمدی نژاد به اعتراض مراجع توجه چندانی نمی کند.دیدگاه آقای احمدی نژاد هم مثل سایر افراد به دیدگاه یکی از مراجع نزدیک است. این که دیدگاه ایشان به یک مرجع نزدیک است، دال بر این نیست که ایشان با سایر مراجع مخالف است. می توانید بفرمایید کدام يك از مراجع عظام تقلید در قم با وزیر شدن زنان در جمهوری اسلامی موافق هستند؟
شما دیدید که مقام معظم رهبری صریحاً به رئیس جمهور فرمودند که در این مساله نظر مراجع را لحاظ کنید. اما این دلیل نمی شود که بگوییم همه مراجع در این خصوص با رئیس جمهور مخالفند. سئوال من این بود که کدام يك از مراجع معظم تقليد در قم با وزیر شدن زنان در جمهوری اسلامی موافق است؟اگر بخواهیم این موضوع را خیلی ریز و دقیق بررسی کنیم باید از خود مراجع سئوال کنیم.شما از مراجع قم كسي را می شناسید که با این موضوع موافق باشد؟من از آنها سئوال نکرده ام. در این باره باید از خودشان سئوال کنید.شما آینده روحانیت در نظام سیاسی ایران در صورت تداوم شرايط فعلي را چطور می بینید؟شما می خواهید موضع مرا به موضع خودت نزدیک کنی!من دارم سئوال می کنم. شما نظرتان را بفرمایید. حالا یا با هم موافقیم یا مخالف.روحانیت در تمام دوران تاریخ، به رغم تحمل حملات گسترده، سرافراز بوده است و به هیچ عنوان در هیچ مقطعی دفاع از اسلام را ولو با اهدای خون خویش فروگذار نکرده است. شما می خواهید بگویید الان که آقای احمدی نژاد به قدرت رسیده است، می تواند روحانیت را تهدید کند؟نه، حرف من این است که روحانیت کم کم جای خود را به الیت حاکم تازه ای می دهد.نه، من این را هم قبول ندارم. اما نشانه های آن در فضای سیاسی کشور به چشم می خورد.بعضی مواقع خود روحانیت از بعضی کارها استقبال نمی کند. این دال بر این نیست که می خواهند روحانیت را از قدرت کنار بگذارند.شما تعداد نماینده های روحانی مجلس یا وزرای روحانی دولت را با دوره های قبل مقایسه کنید.آنها خودشان نمی خواهند در این مناصب باشند. این گونه نیست که آنها را کنار گذاشته باشند.شرایط سیاسی و اجتماعی خاصی بوجود آمده که آنها ترجیح می دهند که مثلاً دیگر در مجلس نباشند؟ در دوره آقای خاتمی که وضع روحانیت از این نظر خیلی بدتر بود. قبول ندارید؟
در آن زمان حضور روحانیت در قدرت پررنگ تر بود.
به چه دلیل؟
شما موقعیت هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری را در سال 77، از حیث جایگاهشان در هسته مرکزی قدرت، با موقعیت کنونی آنها مقایسه کنید.
یک هزارم توهینی که در دوران خاتمی به روحانیت می شد، الان رخ نمی دهد.
ولی آن به قول شما توهین کنندگان، بر خلاف امروز، جایگاه والایی در ساختار قدرت در این کشور نداشتند.
بگذریم. در این زمینه به وحدت نظر نمی رسیم!
به هر حال ممنون از اینکه در این مصاحیه شرکت کردید.
عصرايران - هومان دوراندیش : اعضاي فراكسيون روحانيون مجلس به زودي عازم قم خواهند شد تا با مراجع تقليد ديدار كنند.محمد علی رضایی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس هشتم و از حامیان سرسخت دولت احمدی نژاد است و به همین دلیل در این مصاحبه حاضر به پذیرش هیچ نقدی بر این دولت در خصوص رابطه اش با روحانیت نشد. او در گفت و گو با عصرايران ، همچنین بر این نکته تاکید کرد که برخي روحانیون خودشان باید احترام خود را نگه دارند. در خبرها آمده بود که هیات رئیسه فراکسیون روحانیون مجلس قرار است با مراجع تقلید دیدار داشته باشد. هدف شما از این دیدارها چیست؟ ما به عنوان فراکسیون روحانیت در مجلس شورای اسلامی، وظیفه خودمان می دانیم که هر چنند وقت یکبار با مراجع عظام دیدار داشته باشیم تا اگر نظر خاصی در مورد مسائل کشور دارند، نظر خودشان را بفرمایند تا ما هم به عنوان روحانیون مجری نظرات آقایان راجع به مسائل اسلامی و شرعی، نحوه تحقق آراء این بزرگواران را در مجلس دنبال کنیم.دیدارهایی از این دست متداول و واجد سابقه است؟بله، ما سال گذشته هم با مراجع و بعضی از بزرگان قم دیدار داشتیم. دیدار امسال ما هم در همان راستا است. یعنی مساله خاصی نداریم. دیدار آتی شما با همه مراجع است؟ مراجع ما همگی محترم اند.پس با آقایان موسوی اردبیلی و صانعی هم دیدار خواهید داشت؟آقای رهبر مسئول فراکسیون روحانیت هستند و ایشان این دیدارها را تنظیم می کند. هنوز مشخص نیست که چه مرجعی به ما وقت دیدار می دهد. من مسئول این امر نیستم. من با آقای صانعی کاری ندارم و ما تا به حال با آقای صانعی دیداری نداشته ایم. ظاهراً آقای مکارم شیرازی، طرحی برای تشکیل هیات نخبگان داخل و خارج مجلس جهت حل مشکلات کشور ارائه کرده اند. شما از محتوای طرح ایشان طلاعی دارید؟نه، متاسفانه من از این طرح اطلاعی ندارم. چرا فراکسیون روحانیون مجلس در برابر توهین به مرجعیت موضع گیری جدی نداشته است؟ شما نمونه ای دارید که به مرجعیت توهین شده باشد؟همین چند روز پیش اقای موسوی اردبیلی از توهین به مرجعیت گله کرده بودند. ایشان خودشان جزو مراجع هستند.البته مرجعیت در تمام دوران تاریخ مورد حمله بوده است. مرجعیت هیچ گاه مصون از حمله مخالفان نبوده است. ولی روحانیت ما یک پایگاه اساسی دارد و این پایگاه را در تمام دوران تاریخ اسلام حفظ کرده است. ما نباید فکر کنیم که کسی به روحانیت بد نمی گوید. زیرا روحانیت استکبارستیز است و با زورگویان مخالف است. در طول تاریخ ما فقط روحانیت بوده که در برابر دیکتاتوری ایستادگی به خرج داده است ... سئوال من این بود که چرا فراکسیون روحانیون مجلس در برابر توهین به روحانیت و مرجعیت موضع گیری جدی ندارد؟اعضای این فراکسیون موضع گیری کرده اند و از این به بعد هم موضع گیری می کنند. شاید نظر شما این است که باید اطلاعیه ای از سوی این فراکسیون صادر می شد. بله، اطلاعیه ای صادر نشده است اما اعضای این فراکسیون در مجلس حرف می زنند و در نطق های خود علیه هتاکان علیه روحانیت بحث می کنند.بخش عمده ای از حمله هایی که الان به روحانیت می شود، از سوی راستگرايان راديكال است. شاید همین امر مانع از موضع گیری جدی شما در این زمینه می شود.نه، من این را قبول ندارم.مگر شما سایت های تندرويي كه مدعي هواداري دولت هم هستند را نگاه نمی کنید؟ چرا؛ ولی به مرجعیت توهین نمی کنند. ممکن است گاهی نظرشان معطوف به یک روحانی باشد که مثلاً گفته است که این دولت مشروعیت ندارد. در مملکتی که ولی امر دارد، آیا کسی می تواند بگوید این دولت مشروعیت ندارد؟ آیا دولتی که حکمش را ولی حاکم تنفیذ کرده است، مشروعیت ندارد؟ وقتی امام خمینی آقای منتظری را رد کرده است، تایید آقای منتظری چه معنایی دارد؟ البته امام مجوز توهین کردن را که صادر نکرده بودند؟بله، توهین کردن به هیچ کس روا نیست.سئوال من این است که شما چرا در قبال توهین به کسانی که حداقل هم صنف شما هستند هیچ واکنشی از خودتان نشان نمی دهید؟درست است ، اما بعضی از آقایان باید احترام خودشان را داشته باشند. ما الان در کشوری زندگی می کنیم که نظام اشلامی در آن مستقر است. اگر کسی بگوید دولتی که حکم رئیس آن را ولی فقیه تنفیذ می کند مشروعیت ندارد، یک عده هم به او جواب می دهند. اما در باب دفاع روحانیون از هم صنفان خود، باید بگویم که اتفاقاً روحانیون حتماً از هم صنفان خودشان دفاع می کنند اما بعضی از این هم صنفان ما باید پاره ای از مسائل را رعایت کنند. اگر یک از روحانی سخن یا عمل ناشایستی صادر شود، سایر روحانیون به او توجهی نخواهند کرد و از او حمایت نمی کنند. خود آنها باید این مسائل را رعایت کنند.سخن من راجع به فضایی است که از سوی راستگرایان افراطی در اطراف روحانیت بوجود آمده است...من این را قبول ندارم. من می گویم اگر دولتی ها حرفی می زنند به دلیل بعضی از روحانیونی است که با دولت ور می روند.گفته مي شود آقای مکارم شیرازی ظاهراً از وضع موجود ناراضی هستند اما چندان به صلاح نمی بینند که اعتراض کنند. زیرا نمی خواهند با همان برخوردی مواجه شوند که آقای صانعی با آن مواجه شده است. نه، این حرف درست نیست. من اصلاًاین حرف را قبول ندارم. آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید است. مرجع تقلید بر خلاف اجتهادش عمل نمی کند. ایشان نظراتی دارند و نظراتشان را به دولت یا مقام معظم رهبری منتقل می کنند. این گونه نیست که ایشان از چیزی پروا داشته باشند.ولی مرجع تقلیدي مانند مرحوم آیت الله بروجردی نيز در مقطعي گفته بود که من بارها به دلیل ملاحظه نظر عوام، سکوت اختیار کردم. این وضعیت در تاریخ مرجعیت سابقه دارد.شما زمان آیت الله بروجردی را با الان مقایسه نکنید. مرجعیت در آن زمان فقط از طرف عوام تحت فشار بود اما الان از طرف عوام و پاره ای از نیروهای تندروي سياسي تحت فشار است.در آن زمان هم این گونه بود. زیرا عوام در اختیار حکومت بودند. ولی الان این طور نیست. الان ما یک حکومت اسلامی داریم. مرجع تقلید به راحتی در جمع مردم حرف می زند. آقای مکارم شیرازی نظراتی دارند و آنها را بیان می کنند. ممکن است انتقادی نسبت به دولت داشته باشند ولی این دلیل نمی شود که ما بگویم ایشان از روی احتياط موضع گیری نمی کند. به هر حال تقیه در فرهنگ سیاسی شیعه، همواره وجود داشته است. تقیه متعلق به هر جایی نیست.حوزه سیاست یکی از موارد کاربرد گسترده تقیه در فرهنگ شیعه بوده است.نه، این جا نمی توان از تقیه سخن گفت.شما قبول دارید که راست راديكال در ایران، روابط حسنه ای با مرجعیت ندارد؟نه، قبول ندارم. در مجموع روابط دولت و مرجعیت را روابط چگونه ارزيابي مي كنيد؟از نظر من مطلوب است.البته در مسائل مذهبی هر کسی دیدگاهش به یک مرجع نزدیک است. یکی از آقای صانعی تقلید می کند و دیگری هم از مرجعی دیگر. طبیعی است که برخی از نظرات رئیس جمهور و دولت نیز با آراء برخی از مراجع همسو نباشد.جان کلام منتقدان دولت این است که احمدی نژاد نظرات خودش را دارد و مراجع نیز به ایشان معترض اند اما احمدی نژاد به اعتراض مراجع توجه چندانی نمی کند.دیدگاه آقای احمدی نژاد هم مثل سایر افراد به دیدگاه یکی از مراجع نزدیک است. این که دیدگاه ایشان به یک مرجع نزدیک است، دال بر این نیست که ایشان با سایر مراجع مخالف است. می توانید بفرمایید کدام يك از مراجع عظام تقلید در قم با وزیر شدن زنان در جمهوری اسلامی موافق هستند؟
شما دیدید که مقام معظم رهبری صریحاً به رئیس جمهور فرمودند که در این مساله نظر مراجع را لحاظ کنید. اما این دلیل نمی شود که بگوییم همه مراجع در این خصوص با رئیس جمهور مخالفند. سئوال من این بود که کدام يك از مراجع معظم تقليد در قم با وزیر شدن زنان در جمهوری اسلامی موافق است؟اگر بخواهیم این موضوع را خیلی ریز و دقیق بررسی کنیم باید از خود مراجع سئوال کنیم.شما از مراجع قم كسي را می شناسید که با این موضوع موافق باشد؟من از آنها سئوال نکرده ام. در این باره باید از خودشان سئوال کنید.شما آینده روحانیت در نظام سیاسی ایران در صورت تداوم شرايط فعلي را چطور می بینید؟شما می خواهید موضع مرا به موضع خودت نزدیک کنی!من دارم سئوال می کنم. شما نظرتان را بفرمایید. حالا یا با هم موافقیم یا مخالف.روحانیت در تمام دوران تاریخ، به رغم تحمل حملات گسترده، سرافراز بوده است و به هیچ عنوان در هیچ مقطعی دفاع از اسلام را ولو با اهدای خون خویش فروگذار نکرده است. شما می خواهید بگویید الان که آقای احمدی نژاد به قدرت رسیده است، می تواند روحانیت را تهدید کند؟نه، حرف من این است که روحانیت کم کم جای خود را به الیت حاکم تازه ای می دهد.نه، من این را هم قبول ندارم. اما نشانه های آن در فضای سیاسی کشور به چشم می خورد.بعضی مواقع خود روحانیت از بعضی کارها استقبال نمی کند. این دال بر این نیست که می خواهند روحانیت را از قدرت کنار بگذارند.شما تعداد نماینده های روحانی مجلس یا وزرای روحانی دولت را با دوره های قبل مقایسه کنید.آنها خودشان نمی خواهند در این مناصب باشند. این گونه نیست که آنها را کنار گذاشته باشند.شرایط سیاسی و اجتماعی خاصی بوجود آمده که آنها ترجیح می دهند که مثلاً دیگر در مجلس نباشند؟ در دوره آقای خاتمی که وضع روحانیت از این نظر خیلی بدتر بود. قبول ندارید؟
در آن زمان حضور روحانیت در قدرت پررنگ تر بود.
به چه دلیل؟
شما موقعیت هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری را در سال 77، از حیث جایگاهشان در هسته مرکزی قدرت، با موقعیت کنونی آنها مقایسه کنید.
یک هزارم توهینی که در دوران خاتمی به روحانیت می شد، الان رخ نمی دهد.
ولی آن به قول شما توهین کنندگان، بر خلاف امروز، جایگاه والایی در ساختار قدرت در این کشور نداشتند.
بگذریم. در این زمینه به وحدت نظر نمی رسیم!
به هر حال ممنون از اینکه در این مصاحیه شرکت کردید.
ارسال به:
0 نظرات ::
ارسال یک نظر