آخرین خبرها

برآورد مقامات حکومت ایران از اوضاع کشور

۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

آیت الله خامنه‌ای: سیاستمداران دنیا تحت تآثیر رسانه‌های بیگانه هستند

آیت‌الله خامنه‌ای تلویحا کاهش نفوذ حکومت را پذیرفته، اما در عین حال تصریح کرده که «هر مقدار ریزش بود، دو برابر آن رویش وجود دارد». رییس دفتر احمدی‌نژاد بحران را جزو هزینه‌های «بازگرداندن قطار انقلاب به ریل» دانسته است.

تازه‌ترین نظری که از آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، ولی فقیه حکومت اسلامی شنیده شده و در آن اشارات غیرمستقیمی به حوادث جاری در کشور وجود دارد، به ملاقات او با عده‌ای از اعضای "اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا" در بعد از ظهر چهارشنبه ۸ دی برمی‌گردد.

او در این ملاقات گفته است که سیاستمداران دنیا تصویر غلطی از اوضاع ایران دارند. اظهارات آنان در مورد وقایع روز عاشورا در ایران به گفته‌ی آیت‌الله خامنه‌ای ناشی از «خباثت‌ها و خود مهره شدن در جهت تغییر حقایق و واقعیت‌ها» و «تاثیرپذیری از رسانه‌های صهیونیستی و بیگانه دنیا» است.

به گزارش خبرگزاری "ایلنا" در این دیدار «رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به انحراف و زاویه پیدا کردن برخی افراد در داخل کشور تصریح کردند: اگر این مساله اتفاق نمی‌افتاد و عده‌ای وسط راه، سست عنصری نشان نمی‌دادند، امروز وضع کشور در زمینه‌های مادی و معنوی خیلی بهتر بود.»

بنابر همین گزارش، آیت الله خامنه‌ای در ادامه‌ی این سخنان گفته است: «اما همانگونه که بارها تاکید شد و واقعیت‌های جامعه نیز نشان می‌دهد، هر مقدار ریزش بود، دو برابر آن رویش وجود دارد.» در این ملاقات آیت‌الله خامنه‌ای به «استقامت» توصیه کرده و گفته است: « پیمودن خط مستقیم با ملاحظه تمام و زاویه پیدا نکردن، استقامت است که به مجاهدت و بصیرت لازم دارد.»

روشن نیست که در عمل "ملاحظه تمام" به چه معناست. برخی مقامات اکنون خواهان آن هستند که بدون هیچ ملاحظه‌ای با معترضان و رهبران آنان برخورد شود. در تظاهراتی که دیروز چهارشنبه، حکومت برای پشتیبانی از خود سازمان داده بود، علیه میرحسن موسوی، کروبی و خاتمی شعار می‌دادند، اما در قطعنامه‌ای که در میدان انقلاب تهران قرائت کردند، تا این حد "ملاحظه" کردند که خواست‌هایی چون دستگیری و اعدام آنان را نگنجانند.

نقش محوری موضوع ولایت فقیه

برداشت آیت‌الله احمد علم الهدی، سخنران اجتماع دیروز حکومتیان از حد ملاحظه‌کاری آیت‌الله خامنه‌ای این است که باید برای کسانی که "سران فتنه" خوانده می‌شود، مهلت تعیین کرد. وی گفته است: «به دلیل اینکه رهبری اجازه داده است، در ضرب‌الاجلی که قوه قضائیه باید تعیین کند، توبه کنید وگرنه مردم با شما به عنوان محارب برخورد خواهند کرد.»

احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان، اصل مسئله‌را در ستیز حزب الله با حزب الشیطان دیده و بخش مهمی از سخنان خود را به دفاع از ولایت فقیه و شایستگی آیت الله خامنه‌ای اختصاص داده است.

اسفندیار ریحم مشایی در کنار احمدی‌نژاد − مسئول دفتر ریاست جمهوری گفته است که باید منتظر بحران‌های تندتری بود

اسفندیار ریحم مشایی در کنار احمدی‌نژاد − مسئول دفتر ریاست جمهوری گفته است که باید منتظر بحران‌های تندتری بود


در مجموع دفاع از آیت‌الله خامنه‌ای در تبلیغات مقامات و رسانه‌های دولتی برجستگی خاصی یافته است. به نظر می‌رسد این موضوع پذیرفته شده است که اختلاف‌ها دیگر نه فقط بر سر احمدی‌نژاد و تمدید ریاست جمهوری او با انتخابات ۲۲ خرداد، بلکه بر سر ولایت فقیه است که مقامات همواره آن را "عمود خیمه‌ی نظام" خوانده‌اند.

«مسائل انتخابات»

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در سخنرانی دیروزش در گناباد، همچون احمد علم‌الهدی، به تعریف و تمجید از ولایت فقیه پرداخت و گفت: «راه سعادت بر تبعیت از ولایت فقیه است و اوست که در شرایط فتنه و راه‌ها را نشان می‌دهد.»

وی در ادامه با تمجید از آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت: «باید هر روز خدا را ستایش کنیم که رهبر فرزانه‌ای مثل آیت‌الله خامنه‌ای داریم، زیرا دغدغه این مرد الهی چیزی جز دین نیست.»

سخنان علی لاریجانی در عین حال خالی از نگرانی نیست. به گفته‌ی وی، «فرسایشی‌کردن مسائل انتخابات اخیر به مصلحت کشور نیست.»

کسانی که اختلافات را هنوز در چارچوب "مسائل انتخابات" می‌بینند، پیشنهادهایی برای حل مسائل می‌دهند. علی مطهری از نمایندگان اصول‌گرای مجلس، که موضعی انتقادی نسبت به احمدی‌نژاد دارد، از کسانی است که خواهان حل اختلافات، بدون یک‌جانبه‌نگری، یعنی پشتیبانی مطلق از احمدی‌نژاد است. طرفداران احمدی‌نژاد به شدت به کسانی همچون او می‌تازند. حمله‌ی آنان بویژه‌ی متوجه هاشمی رفسنجانی است که این گمان قوی است که اگر زمانی بخواهد مصالحه‌‌ای پیش رود، کارگردان اصلی آن وی خواهد بود.

در انتظار بحران‌هایی تندتر

احمدی‌نژاد، در گفت‌وگویی که شامگاه چهارشنبه ۹ دی پس از جلسه‌ی هیئت دولت با خبرنگاران داشته، رویدادهای اخیر را یکسر به «بیگانگان» نسبت داده و در این رابطه به سران اروپا و آمریکا هشدار داده است.

اسفندیار رحیم مشایی، مسئول دفتر ریاست جمهوری، اوضاع کنونی را به حساب «هزینه‌ها»ی روی کار آمدن احمدی‌نژاد گذاشته است. او دیروز در مراسم مراسم تودیع و معارفه معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور، گفته که روی کار آمدن احمدی‌نژاد مترادف با « بازگرداندن قطار انقلاب به ریل است».

او اهمیت این موضوع را این گونه توصیف کرده است: «این مساله کار عظیمی است و با لطف خداوند از متن این مردم فردی دلسوز، عاشق و فداکار و کسی که معتقد به آرمان‌های امام است بر سر کار آمده است و در کنار رهبری حرکت جدیدی را آغاز کرده است که این مساله هزینه‌های خود را دارد.»

به نظر اسفندیار رحیم مشایی، یار نزدیک احمدی‌نژاد، بحران ممکن است ادامه یابد. او گفته است: «به عنوان یک کارشناس که دستی در مسائل سیاسی دارم به شما می‌گویم، شما می‌توانید پس از این منتظر بحران‌های تندتری در آینده باشید، ولی اگر نگرانید باید بگویم نگرانی وجود ندارد، این ماجرا طبیعی است و مسائلی که رخ می‌دهد، تسویه حساب است.»

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات ::

طراحی شده توسط ندای ایران زمین