آخرین خبرها

. نماینده مجلس ایران: نظر رهبری در مورد طرح عفاف و حجاب مثبت است

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

آیت الله علی خامنه ای

نمایندگان روحانی مجلس پس از دیدار با رهبر ایران، به نقل اظهارات آیت الله خامنه ای در این نشست غیرعلنی پرداخته اند

رهبر جمهوری اسلامی با دفاع از اجرای طرح "عفاف و حجاب" تاکید کرده است که "در اسلام هم امر به معروف وجود دارد و هم مجازات".

خبرگزاری فارس امروز ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) به نقل از حسن ملک محمدی، نماینده دامغان نوشت که آیت الله خامنه ای این موضوع را در جریان دیدار روز گذشته با نمایندگان روحانی مجلس مطرح کرده است.

همزمان با انتشار دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی در مورد طرح عفاف و حجاب، امروز اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه ای، دلایل "کوتاهی دولت" در اجرای این طرح را مورد بررسی قرار داده اند.

این در حالی است که مصطفی محمد نجار وزیر کشور، دیروز با اعلام خبر تصویب طرح عفاف و حجاب در جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور، گفته بود که اجرای این طرح از اولویت های کاری این وزارتخانه در سال جاری خواهد بود.

هزینه های تبلیغاتی طرح برای دولت

طرح "توسعه فرهنگ عفاف و حجاب" در سال ۱۳۸۲، با وجود نظر نامساعد دولت محمد خاتمی به تصویب "شورای عالی انقلاب فرهنگی" رسید که اکثرت آن را محافظه کاران تشکیل می دادند.

با گذشت کمتر از یک سال از شروع مبارزه نیروی انتظامی با "بدحجابی" و حدود سه ماه مانده به انتخابات مجلس هشتم، غلامحسن الهام سخنگوی وقت دولت گفت که دولت مسئولیتی در طرح امنیت اجتماعی ندارد

در پی تصویب، قرار شد که این طرح در سال ۱۳۸۴ برای اجرا به سازمان ها و ادارات ایران ابلاغ شود، اما اجرای طرح در زمان محمد خاتمی عملا مسکوت ماند.

مطابق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شامل محورهای مختلفی می شد که از برخورد نیروی انتظامی با افراد "بدحجاب" گرفته تا تلاش برای "بالا بردن فرهنگ عفاف" توسط سازمان ها و وزارتخانه های مختلف را در بر می گرفت.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، مقام های اجرایی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد توسعه فرهنگ "عفاف و حجاب" را در دستور کار قرار دادند.

در همین ارتباط، نیروی انتظامی در فروردین ۱۳۸۶ برنامه اجرایی خود در مورد این طرح را در چهارچوب طرح موسوم به "ارتقای امنیت اجتماعی" آغاز کرد. طرحی که با اجرای آن، تصاویر مربوط به برخورد خشونت آمیز نیروهای پلیس با زنان و دختران، در رسانه های داخل و خارج کشور بازتاب زیادی یافت.

محسن اسماعیلی از اعضای شورای نگهبان گفت که مقام های دولتی برای "کسب رای در انتخابات" نقش خود در مبارزه با بدحجابی را منکر می شود

در چنین شرایطی بود که با گذشت کمتر از یک سال از شروع مبارزه نیروی انتظامی با "بدحجابی" و حدود سه ماه مانده به انتخابات مجلس هشتم، غلامحسن الهام سخنگوی وقت دولت اظهار داشت که دولت مسئولیتی در طرح امنیت اجتماعی ندارد.

اظهارات غلامحسین الهام با پاسخ تند فرمانده نیروی انتظامی مواجه شد که یادآوری می کرد جزئیات این طرح از ابتدا با شخص رئیس جمهوری هماهنگ شده است.

محسن اسماعیلی از اعضای شورای نگهبان نیز گفت که مقام های دولتی برای "کسب رای در انتخابات" چنین اظهاراتی را بیان می کنند.

با وجود این، دولت احمدی نژاد، در فاصله باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دهم دیگر هرگز چون گذشته پی گیر اجرای طرح امنیت اجتماعی نشد.

پس از انتخابات هم، در آذر ۱۳۸۸، برخی منابع محافظه کار از بی میلی رئیس جمهوری به اجرای طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و نارضایتی رهبر جمهوری اسلامی از عدم اجرای این طرح خبر دادند.

با اظهار نظر روز گذشته آیت الله خامنه ای در جلسه با نمایندگان روحانی مجلس در مورد "طرح عفاف و حجاب"، ناظران پیش بینی می کنند که اجرای این طرح توسط دستگاه های اجرایی، در آینده با جدیت بیشتری پی گیری شود.


ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات ::

طراحی شده توسط ندای ایران زمین