آخرین خبرها

۵۰ ضربه شلاق و سه سال و نیم زندان برای محمد نوری‌زاد

۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

محمد نوری زاد، فیلمساز و نویسنده که پس از انتخابات سه نامه سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته بود، به حکم دادگاه به 50 ضربه شلاق و سه سال و نیم زندان محکوم شد.

شلاق و زندان؛ مجازات صراحت بیان محمد نوری زاد


برگرفته از متن حکم: متهم در دادگاه نیز، ضمن پافشاری بر صحت کردار مجرمانه‌ی خود، تمامی اعمال خود را انتقاد سازنده دانسته است. دادگاه، نظر به اینکه در هیچ آئینی، توهین، انتقاد سازنده محسوب نمی‌شود و هیچ عرفی اهانت را انتقاد و دلسوزی نمی‌داند و نظر به‌اینکه رفتار متهم، هیچ سنخیتی با انتقاد و خیرخواهی نداشته بلکه با ظرافت‌های مکتسبه از وادی هنر به نحو مقتضی به هتک حیثیت افراد و در برخی موارد همه‌ی ملت پرداخته‌است. و متهم چون کاندیدای منظور نظرش نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، توهین‌های زیادی به مردم نیز کرده‌است. محتوای چهارصد و اندی پرونده که مجموع مصاحبه‌ها و نامه‌های متهم می‌باشد، که شان قلم مانع نقل آن است. ممکن است این الفاظ در محیطی دارای قبح و زشتی کمتری باشد اما نسبت به شخصیت‌هایی که متهم آن الفاظ را به‌کار برده، بسیار وقیح است. البته دادگاه از سن و سال متهم توقع تعادل داشته ولیکن در این سن و سال (پنجاه و هشت سالگی) به جهت عدم موفقیت کاندیدای موردنظر وی اینچنین دچار توهمات سنین جوانی شود که نتواند خود را کنترل کرده و مطالبی که حداقل در ظاهر انتقاد است، به بیانی دور از کینه و بغض بیان کند، خیلی جای تامل دارد و در کلمات و ادبیات دشمنان دیرین و نشانه دار نیز این مقدار هتاکی وجود ندارد. متهم درعین حال خود را دوست و همدم با رهبر معرفی کرده‌ که به نظر می‌رسد با وجود چنین دوستی برای تخریب شخصیت مقامات کشوری نیازی به دشمن نیست.

کلمه: حکم محمد نوری زاد صبح امروز در شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی از طرف قاضی پیرعباسی به وکیل نوری زاد آقای علیزاده طباطبایی ابلاغ شد. به گزارش خبرنگار “کلمه” در این حکم محمد نوری زاد به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است . متهم بیست روز مهلت دارد تا به این حکم اعتراض کند.

محمد نوری زاد به دلیل سه نامه به رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضایه ۱۲۰ روز پیش بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی بوده. وی در حال حاضر در بند ۲۴۰ و در یک سلول سه نفره اسیر است . نوری زاد صد و شش روز گذشته را در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و برخورد توهین آمیز بازجوها روزه سیاسی گرفته است.

متن حکم دادگاه بدوی نوری زاد حاوی نکات بدیع و عجیبی است به طوری که اگر مخاطب ندانسته با این متن حقوقی مواجه شود آن را با سرمقاله روزنامه کیهان اشتباه می گیرد. نکته عجیب این حکم توهین به محمد نوری زاد در متن یک سند حقوقی و متوهم خواندن وی و نیز نیت خوانی و سوء برداشت از نامه های دلسوزانه وی است . به طوری که در حکم آمده، علت این نامه ها این بوده است که کاندیدای مورد نظرش اعتماد عمومی را جلب نکرده است!

به گزارش “کلمه”متن حکم دادگاه بدوی محمد نوری زاد به شرح زیر است:

محمد نوری‌زاد متهم است به: فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و آقای علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد که ایشان شخصاً شاکی بوده و شکوائیه ضمیمه‌ی پرونده است. متهم در دادگاه نیز، ضمن پافشاری بر صحت کردار مجرمانه‌ی خود، تمامی اعمال خود را انتقاد سازنده دانسته است. دادگاه، نظر به اینکه در هیچ آئینی، توهین، انتقاد سازنده محسوب نمی‌شود و هیچ عرفی اهانت را انتقاد و دلسوزی نمی‌داند و نظر به‌اینکه رفتار متهم، هیچ سنخیتی با انتقاد و خیرخواهی نداشته بلکه با ظرافت‌های مکتسبه از وادی هنر به نحو مقتضی به هتک حیثیت افراد و در برخی موارد همه‌ی ملت پرداخته‌است. و متهم چون کاندیدای منظور نظرش نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، توهین‌های زیادی به مردم نیز کرده‌است. محتوای چهارصد و اندی پرونده که مجموع مصاحبه‌ها و نامه‌های متهم می‌باشد، که شان قلم مانع نقل آن است. ممکن است این الفاظ در محیطی دارای قبح و زشتی کمتری باشد اما نسبت به شخصیت‌هایی که متهم آن الفاظ را به‌کار برده، بسیار وقیح است. البته دادگاه از سن و سال متهم توقع تعادل داشته ولیکن در این سن و سال(۵۸ سالگی) به جهت عدم موفقیت کاندیدای موردنظر وی اینچنین دچار توهمات سنین جوانی شود که نتواند خود را کنترل کرده و مطالبی که حداقل در ظاهر انتقاد است، به بیانی دور از کینه و بغض بیان کند، خیلی جای تامل دارد و در کلمات و ادبیات دشمنان دیرین و نشانه دار نیز این مقدار هتاکی وجود ندارد.

متهم درعین حال خود را دوست و همدم با رهبر معرفی کرده‌ که به نظر می‌رسد با وجود چنین دوستی برای تخریب شخصیت مقامات کشوری نیازی به دشمن نیست.

درهرصورت، دادگاه اتهامات را وارد دانسته و باتوجه به عدم تنبه متهم با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ و ۶۰۹ و ۶۰۸ حکم به محکومیت متهم به:
۱-تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تخریب چهره‌ی سی‌ساله‌ی نظام اسلام
۲-دو سال حبس تعزیری به‌جهت توهین به مقام معظم رهبری
۳-نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌جمهور
۴- نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رئیس‌ قوه قضائیه
۵-پنجاه ضربه شلاق به‌جهت توهین به حضرت آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد و نماینده‌ی مردم در مجلس خبرگان رهبری
صادر و اعلام می‌گردد.

این رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر‌خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علی‌البدل محاکم عمومی تهران؛ پیرعباسی

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات ::

طراحی شده توسط ندای ایران زمین