آخرین خبرها

شرکت معروف نفت و گاز جهان: آمریکا فشار آورد ؛ مجبوریم از ایران برویم

۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

زمانی که شرکت خارجی رسما از توقف همکاری نفت و گازی با ایران خبر می دهد، شرکت دیگری را به عنوان واسطه با طرف ایرانی معرفی می کند تا بدین ترتیب هم به نوعی در بازار ایران حضور داشته باشند و هم برای شرکت در مناقصه ها و مزایده های بعدی زمینه و سابقه داشته باشند
عصر ایران- سخنگوی یکی از بزرگترین شرکت های نفت و گازی جهان از تعلیق سرمایه گذاری و انجام لرزه نگاری برای کشف میادین نفت و گاز در ایران خبر داد.
به گزارش عصر ایران به نقل از نشریه وال استریت ژورنال، ماریا دوترود سخنگوی شرکت نفت و گازی اویل استات هیدرو نروژ گفت: در شرایط فعلی، سرمایه گذاری در ایران را متوقف کرده ایم و حتی پروژه خود در خرم آباد را نیز به حالت تعلیق در آورده ایم.
وی در تشریح دلیل ترک فعالیت لرزه نگاری به منظور تحقیقات اکشافی و نفت و گاز در خرم آباد گفت: قرارداد ما با طرف ایرانی پیش از سال 2009 میلادی منعقد شده بود ولی به دلیل وجود تحریم های اخیر علیه ایران، نمی توانیم اقدام به استخراج نفت و گاز از این میادین کنیم.
دوترود در ادامه تاکید کرد: فعالیت ما از سال گذشته تا کنون در ایران کاهش داشته است و اکنون به خاطر فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا، مجبور به ترک بازار ایران شده ایم.
در همین زمینه، یک منبع مطلع به خبرنگار عصر ایران گفت: شرکت های نفتی غربی که اقدام به توقف فعالیت خود در ایران می کنند، صرفا به صورت نمادین و برای در امان ماندن از تحریم های آمریکا، مجبور به اعلام رسمی توقف فعالیت در کشورمان می شوند.
وی افزود: زمانی که شرکت خارجی رسما از توقف همکاری نفت و گازی با ایران خبر می دهد، شرکت دیگری را به عنوان واسطه با طرف ایرانی معرفی می کند تا بدین ترتیب هم به نوعی در بازار ایران حضور داشته باشند و هم برای شرکت در مناقصه ها و مزایده های بعدی زمینه و سابقه داشته باشند.
این منبع آگاه تاکید کرد: شرکت هایی نظیر توتال که پیش از این با تبعیت از تهدید های تحریمی آمریکا، بازار ایران را ترک کرده بودند، بعد از مدتی کوتاه درخواست انجام مذاکره دادند و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که آنها برای حفظ وجهه و شاکله تحریم های واشنگتن مجبور هستند تن به خواسته مقامات آمریکایی بدهند اما در واقع، منافع آنها از بازار ایران به حدی قابل ملاحظه است که نمی توانند به طور کل، قید آنرا بزنند.
بنا به گفته این منبع مطلع، با وجود شرکت های واسطه در زمان تحریم ها میزان سود شرکت های اصلی مانند اویل استات از جریان معاملات به حداقل می رسد ولی در عوض، بخت آنها برای بازگشت عیان به بازاز نفت و گاز ایران همچنان باقی خواهد بود.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات ::

طراحی شده توسط ندای ایران زمین